Wystawy

 

ArchiWtektura. Architektura modernistyczna regionu w obiektywie Henryka Nahorskiego

„Kiedy kilka lat temu po raz pierwszy spotkałam panią Elżbietę, wdowę po zmarłym w 2012 roku fotografiku Henryku Nahorskim i usłyszałam o jego archiwum fotograficznym, od razu przyszedł mi na myśl Jerzy Lewczyński i jego definicja archeologii fotografii: <<Archeologią fotografii nazywam działania, których celem jest odkrywanie, badanie i komentowanie zdarzeń, faktów, sytuacji dziejących się dawniej w tzw. przeszłości fotograficznej. Dzięki fotografii, ciągłość wizualnego kontaktu z przeszłością stwarza możliwości poszerzenia oddziaływania dawnych warstw kulturotwórczych na dzisiejsze”.

W 2016 roku pani Elżbieta odwiedziła Fundację po raz kolejny, jako uczestniczka warsztatów dotyczących digitalizacji i archiwizacji fotografii w ramach Vintage Photo Festival. Wówczas przyniosła ze sobą kilkadziesiąt negatywów o zróżnicowanej tematyce: od reportaży wydarzeń społecznych dla CAF-u, przez zdjęcia toruńskiego gotyku po fotografie rodzinne, mówiąc w żartach, że <<chyba je zniszczy, bo nie wie co z nimi zrobić i nikt ich nie chce>>.

Wśród tego arbitralnego archiwalnego zbioru udało mi się rozpoznać powtarzalny styl świetnych ujęć architektury modernistycznej regionu, który od razu rozpoznałam jako przykład modnego dziś podgatunku fotograficznego architecture porn. Od tego czasu szukałam sposobu na ocalenie tych fotografii od zniszczenia i zapomnienia. Po roku wytężonej pracy udało się zorganizować wystawę zwieńczającą te starania”.

[Katarzyna Gębarowska, prezes Fundacji FARBIARNIA, kuratorka wystawy]

5 września 2017 r. o godz. 19:00 w Galerii Farbiarnia (ul. Pomorska 68A/1) odbędzie się wernisaż wystawy „ArchiWtektura. Architektura modernistyczna regionu w obiektywie Henryka Nahorskiego”, prezentującej fotografie architektury modernistycznej w obrębie dawnego województwa bydgoskiego i toruńskiego z okresu powojennego o dużej wartości dokumentacyjno-historycznej. Zbiór archiwalnych fotografii obejmuje zdjęcia wykonane m.in. na potrzeby folderów regionalnych organizacji turystycznych działających w latach 70-tych i 80-tych XX wieku przez znakomitego fotografa krajobrazowego z regionu, członka Bydgoskiego Towarzystwa Fotograficznego, Henryka Nahorskiego. „Zdjęcia te są tym bardziej ciekawe, że fotograf oprócz ujęć kanonicznej architektury modernistycznej jak np. budynek BWA w Bydgoszczy, posiada w swoim zbiorze całe mnóstwo modernizmu wernakularnego i peryferyjnego jak choćby Leśne pole biwakowe w Zamrzenicy, czy Ośrodek Nowoczesna Gospodyni w Lubieniu – wyjaśnia Katarzyna Gębarowska. Jest to zbiór sentymentalny i nostalgiczny szczególnie w świetle postępującej erozji znakomitej większości architektury socmodernistycznej w regionie.

Henryk Nahorski urodził się 10 stycznia 1939 roku na Kresach Wschodnich. Roman Robaczewski wspomina: „O tym, jak wielką dla niego miłością była sztuka fotografowania, niech świadczy fakt, że pieniądze otrzymane od swej mamy na wyprawkę dla dopiero co urodzonej córki Ewy, bez wiedzy żony przeznaczył na zakup aparatu fotograficznego marki <<Kijew>>”. (…) Zasadnicza odmiana w jego życiu nastąpiła w momencie nabycia pierwszego <<profesjonalnego>> aparatu fotograficznego. Fotografia stała się jego pasją, pozostał jej wierny do końca życia. (…) Pomimo sukcesów w fotografice, potwierdzonych przyjęciem do Bydgoskiego Towarzystwa Fotograficznego, nie poświęcił jej całego życia, bo od 1973 roku zaangażował się zawodowo w wydawnictwa turystyczne. (…) Wydał dziesiątki map i planów miast z regionu kujawsko-pomorskiego, liczne foldery turystyczne itp. Stał się niekwestionowanym autorytetem w tym zakresie. Sama Bydgoszcz zawdzięcza mu aż jedenaście wydań planów miasta. (…) Henryk Nahorski raczej nostalgiczny, romantyk, sprawiający wrażenie obojętnego wobec spraw przyziemnych, mający umysł i duszę artysty…”.

Fotografie te są niezwykłą ikonograficzną kroniką miejscowości regionu i stanowią istotne świadectwo dziedzictwa kulturowego na poziomie lokalnym i regionalnym. Zespół składa się z kilkuset fotografii i slajdów wykonanych w latach 70. i 80. XX wieku. Ograniczenia finansowe i przestrzenne pozwalają Fundacji na pokazanie zaledwie wycinka twórczości Nahorskiego. Fundacja ma nadzieję, że dzięki tej wystawie popularyzującej dziedzictwo regionu uda się zdobyć środki na kontynuację pracy nad tym jakże bogatym archiwum. Zdjęcia przedstawiają przede wszystkim nowo powstałe obiekty architektoniczne i krajobrazy charakterystyczne dla miast i miasteczek regionu, które w latach powojennych przechodziły okres dość intensywnego rozwoju związanego przede wszystkim z postępującą industrializacją. Zespół fotografii zawiera unikalną i bogatą dokumentację ikonograficzną, która stanowi cenny materiał do analizy historii i przemian powojennej polskiej modernistycznej architektury i urbanistyki.

9 września w sobotę, jako wydarzenie towarzyszące wystawie, odbędą się warsztaty  z fotografii porównawczej, prowadzone przez Wojciecha Woźniaka. Bazować będą na fotografiach Henryka Nahorskiego, które wykonane zostały w Bydgoszczy. Wstęp 30 zł. Liczba miejsc ograniczona. Zgłoszenia można nadsyłać na adres: patrycja@farbiarnia.org

Natomiast 3 października o godz. 18, w ramach finisażu wystawy, dr Iwona Jastrzębska-Puzowska wygłosi wykład o architekturze modernistycznej okresu PRL-u,  połączony ze szczegółowym omówieniem wybranych slajdów z archiwum Nahorskiego. Wstęp wolny.

Wernisaż wystawy odbędzie się 5 września o godz. 19:00, wystawa potrwa do 3 października 2017 r. Galeria czynna jest od poniedziałku do piątku w godzinach 10:00-17:00.

Wstęp wolny

Galeria Farbiarnia, ul. Pomorska 68A/1 (w podwórzu)

Kuratorka wystawy: Katarzyna Gębarowska

Koordynatorka projektu: Patrycja Jankowska

Opracowanie graficzne: Adriana Gołczyńska-Krzemińska

Organizator: Fundacja FARBIARNIA

Zadanie współfinansowane ze środków Miasta Bydgoszczy.

Wystawa organizowana jest w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa.

Fotorelacja z konferencji prasowej:

Patronaty i partnerzy wystawy:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fotorelacja z otwarcia wystawy:

Fotorelacja z warsztatów fotografii porównawczej z Wojciechem Woźniakiem: